Prije desetak godina pozicija menadžer društvenih mreža na našim prostorima nije ni postojala, a u Americi je bila nešto sasvim novo na tržištu rada. Danas je, međutim, uloga menadžera društvenih mreža veoma značajna, jer poslovanje većine kompanija uključuje i društvene mreže. Tokom proteklih godina interesovanje za ovim poslom je drastično poraslo, o čemu svjedoče i Google pretrage.
Zato ćemo danas govoriti o tome šta je potrebno da znate ukoliko i vi želite da postanete menadžer društvenih mreža.
Prije nego što počnemo, potrebno je prvo da definišemo šta je, tj. ko je menadžer društvenih mreža?
Menadžer društvenih mreža, ili menadžer za socijalne medije je osoba zadužena za predstavljanje kompanije na digitalnim kanalima kao “jedinstveni glas” brenda.
A šta je potrebno da biste postali menadžer društvenih mreža? Šta vi mislite?
U ovom tekstu ćemo pokušati da odgovorimo na ova pitanja kroz obradu 10 vještina i osobina koje su presudne u sjajnom i uspješnom vođenju društvenih mreža.
Prođimo kroz njih.
7 vještina koje posjeduje dobar menadžer društvenih mreža
Pod vještinama podrazumijevamo naučene sposobnosti – stvari koje radimo dobro. To su stvari koje zahtijevaju da razvijete određeni nivo poznavanja, produktivnosti ili efikasnosti da biste potvrdili stručnost. Još se nazivaju i „tvrde vještine“ – hard skills.
1) Copywriting
Copywriting je osnovna vještina u digitalnom marketingu i vjerovatno u svakoj oblasti marketinga. Podsjetimo se, copy (kopi) je sadržaj koji se koristi za reklamiranje i marketing. Napisati dobar copy je jedan od poslova koje obavlja menadžer društvenih mreža i kreće se od od popunjavanja opisa profila na društvenim mrežama, pa do pisanja tvitova, Facebook objava i sl.
Kako biste podstakli klikove potrebno je da uklopite zadivljujuću priču u vašu objavu i poruku. To može biti komplikovan posao ukoliko nemate veoma dobre copywriting vještine.
Da biste poboljšali svoje vještine pisanja, bilo bi dobro da proučite nekoliko formula za pisanje tekstova. Pronalaženje jedne ili više formula za pisanje koje vam odgovaraju, može vam u velikoj mjeri pomoći da postanete bolji. Povećaće vašu produktivnost i pomoći vam u pisanju inspirativnog kopija, poboljšavajući kvalitet sadržaja koji objavljujete na društvenim mrežama.
Neke od tih formula su: Before-After-Bridge, The 4 C’s, The 4 U’s, Problem-Agitate-Solve… Istražite ih malo i otkrijte koja formula vama najviše odgovara.
2) Dizajn (Grafika i video)
Istraživanja pokazuju da je ljudima zanimljivija objava na društvenim mrežama ukoliko ima i fotografiju, a mnogi izražavaju i želju za video snimcima. Živimo u eri vizuelne komunikacije. O tome svjedoči i popularnost i zastupljenost tzv. mimova (memes) – smiješnih slika koje sadrže sasvim malo ili nimalo teksta.
Činjenica je da su objave na društvenim medijima evoluirale posljednjih godina i da slike i video snimci prikupljaju klikove i posjete. Zbog svega toga, dizajniranje i kreiranje vizuelnog sadržaja postali su obavezna vještina u upravljanju društvenim mrežama.
3) Javni govor (samopouzdanje u nastupu pred publikom)
Sa dodacima i aplikacijama poput Facebook Live, Instagram Live i Periscope, video snimci koji idu uživo postaju sve bitnije društvene platforme za plasiranje sadržaja.
Zbog čega Live video snimci postižu toliki uspijeh u svijetu digitalnog marketinga?
To se dešava vjerovatno iz više razloga – dosega, angažmana publike i učešća. Live Facebook video snimci će se više prikazivati u najvažnijim vijestima (News Feed-u) u toku strimovanja, nego kad se završe i kad ne budu išli uživo. Zbog direktne interakcije sa klijentima, pruža se veća šansa za angažovanost učesnika i podsticanje da počnu koristiti proizvode ili usluge oglašivača.
Da bi bio uspješan u komuniciranju i povezao se s publikom putem video snimaka uživo – menadžer društvenih mreža mora da ima visoko samopouzdanje. Posjedovanje vještine javnog govora će vam pomoći u predstavljanju ideje, intervjuisanju gostiju, te odgovaranju na pitanja bez prethodne pripreme i u razgovoru s pratiocima.
4) Korisnička služba / Podrška online zajednici
Društvene mreže su najčešći kanali na kojima se ljudi obraćaju za brigu o korisnicima, ali samo petina kompanija koristi društvene mreže za podršku klijentima.
Kao lice koje predstavlja kompaniju i glas brenda na platformama poput Instagram-a i Facebook-a, menadžer društvenih mreža posjeduje vještine dobrog vođenja konverzacije i empatije kako bi bio u mogućnosti da pomogne korisnicima putem društvenih mreža.
Učešće, tj. angažman zajednice je slično tome na mnoge načine. Sjajan menadžer društvenih mreža ima sposobnost postaviti prava pitanja kako bi olakšao angažovanje korisnika. Veoma je bitno i da zna odgovoriti na različita pitanja o kompaniji. Zbog toga je potrebno da menadžer društvenih mreža bude upućen u poslovanje kompanije do najsitnijih detalja. Ipak je on taj koji stvara kompletnu sliku o brendu.
5) Psihologija ponašanja
Sa podacima koje dobijamo sa društvenih mreža i analitikom, danas je lako znati koje objave uspijevaju i privlače pažnju publike. Poznavanje psihologije ponašanja ljudi može vam otkriti zbog čega su ljudi zainteresovani za određeni sadržaj i zbog čega žele da ga podijele sa drugima.
Ukoliko znate odgovore na ta pitanja, lako ćete uočiti trendove koje ljudi prate i pokušati ponoviti prošle uspjehe.
Ako nađete odgovor na pitanje Zašto?, znaćete uzroke tih trendova i kako ih ponovo oživjeti. Bez poznavanja psihologije koja stoji iza trendova, možete propustiti priliku da kreirate nove vrste sadržaja koje bi stekle popularnost.
Naravno da vam ne treba doktorska diploma iz psihologije, niti sposobnost čitanja misli da biste bili menadžer društvenih mreža, ali poznavanje osnovih pravila psihologije i ljudskog uma na nekom nivou je veoma važna vještina.
6) Analitika
Termin Analitika se često koristi u ovim oblastima, a označava mjerne podatke o društvenim mrežama (lajkove, komentare, dijeljenja) i mjerne podatke o poslovanju (promet, potencijalni klijenti, prihodi itd). Odličan menadžer društvenih mreža poznaje sve ove analitičke podatke i zna kako ih povezati da pruži opšti pregled rada društvenih medija u odnosu na ciljeve poslovanja.
Menadžer društvenih mreža je vodilja u marketingu poslovanja i uspješnosti biznisa na digitalnim medijima. Znati čitati i tumačiti analitičke podatke je veoma važna vještina za obavljanje posla o kome govorimo.
7) Upravljanje budžetom
Kao menadžer društvenih mreža, vjerovatno ćete dobiti budžet sa kojim možete da raspolažete na mjesečnom nivou. Često je potrebno platiti oglašavanje, alatke za upravljanje društvenim mrežama, fotografije, templejte, ili kurseve kako biste naučili nešto novo. Posjedovanje nekih osnovnih znanja oko rasporeda i upravljanja budžetom može vam biti veoma značajno u obavljanju ovog posla. U ovoj oblasti nije potrebno da budete stručnjak za, recimo, Microsoft Excel, osnovno razumijevanje ovog programa u suštini je sasvim dovoljno.
Osobine koje posjeduje dobar menadžer društvenih mreža
U drugom dijelu ovog teksta nastavićemo sa osobinama koje su potrebne u ovom poslu. Osobine, ili kako ih još nazivaju soft skills (meke vještine), su stvari koje nas čine onim što jesmo. To su kvaliteti koji čine jednu osobu drugačijom od druge. Ukoliko imamo osobine potrebne za određenu poziciju, bićemo pogodnija osoba za taj posao, a ove tri osobine učiniće vas savršenim kandidatom za obavljanje posla na poziciji menadžer društvenih mreža.
1) Radoznalost
Radoznali menadžer društvenih mreža će potpuno uroniti u svijet interneta i digitalnog marketinga, biće u toku s njihovim razvojem i eksperimentisati sa novim marketinškim strategijama u digitalnom svijetu.
Radoznalost je možda ubila mačku, ali neće i menadžera društvenih mreža.
Njemu može samo pomoći u obavljanju posla i dokazivanju u kompaniji za koju posluje. Poslodavci su u potrazi za ljudima koji obraćaju pažnju na brzi razvoj tehnologije i koji su fascinirani time, jer će oni vjerovatno biti sjajni u obavljanju ovog posla.
2) Prilagodljivost
Prilagodljivost nadopunjuje radoznalost. Kada otkrijete ili primjetite neki novi trend ili promjenu, jako je bitno i da joj se brzo prilagodite.
Primjer velike promjene u društvenim medijima je prelaz sa teksta na vizuelnu komunikaciju. Ukoliko želimo da uspijemo u svijetu marketinga na društvenim mrežama, potrebno je da prilagodimo svoje objave vizuelnom sadržaju, jer su one sada u centru pažnje.
3) Business Savviness
Pod sintagmom “business savviness” podrazumijeva se poslovna sposobnost, „poslovna pamet“, što je oštrina i brzina u razumijevanju i bavljenju „poslovnom situacijom“.
Znati kako se društvene mreže uklapaju u čitavu poslovnu strategiju je ključno za stvaranje novih ideja koje su izvan okvira. “Poslovno pametan” menadžer društvenih mreža će moći da sagleda širu sliku i shvati ulogu društvenih medija u poslovanju kompanije. Tako će moći da pogura dostignuća kompanije do krajnjih granica.
Spektar vještina i osobina koje jedan menadžer društvenih mreža treba da posjeduje je veoma velik, a neki poslodavci očekuju od svojih zaposlenih neke koje mi nismo naveli. Nadograđivanje sopstvenih vještina nikad ne može biti pogrešno, a jedan od načina za to je pohađanje kurseva poput MDA – ovdje možete provjeriti kad kreće sljedeći ciklus. A što se tiče vještina, uvijek možete malo istražiti sebe i otkriti koje značajne vještine vi posjedujete.
Koje bi po vama mogle biti presudne vještine za sjajnog menadžera društvenih mreža?